Frank Fenriz / Historier fra det virkelige liv

Historier fra det virkelige liv

“Kunsten at være en metroseksuel skaffetyr”
Galleri Korinth viser Billedfabler på Jernsprog af billedflænseren Frank Fenriz i Odense.

Galleri Korinth er rykket til Odense i 14 dage og præsentere deres kunstnere i Kunstbygningen Filosoffen. Her præsenterer vi bl.a. Kunstneren Frank Fenriz’s jernskulpturer. Vi har lejet den store sal i underetagen og det muliggør at vi kan præsentere en række af Franks større jernskulpturer.
Vi har Tidligere på året præsenteret Franks skulpturer i Assens på Tobaksgården, hvor vi også bogrelease på Frank Fenriz’s bog “Jernsprog, Frank Fenriz billedfabler gennem ild og jern”. En spændende bog hvor flere forskellige sætter ord på Franks særlige Jernsprog, hans evne til at omdanne dette stærke stive materiale, lade en flade vende en vej og en anden en anden vej og derved give skulpturen en illusion af volumen.

En billedflænser.
“ Han er ikke billedhugger. Han er billedflænser, billedskærer og billedklipper. Hans skulpturer ligner ikke rigtig noget andet på samtidens danske kunstscene.” Citat: Preben Winther, “ Jernsprog, Frank Fenriz` billedfabler gennem ild og jern.”

Work/life balance flænset I jern.
“Kunsten at være et metroseksuelt skaffedyr”, er titlen på en af skulpturerne lavet i jern, der på den særlige Frank Fenriz facon hvor den ene flade er vendt den ene vej og den anden den anden vej. Skulpturen er ca 120 cm lang og 52 cm bred, figuren er i bevægelse fremad men nærmest liggende i en vertikal position. Som mange af Franks forstiller skulpturen et menneske, en mand, og han er nærmest kravlende fremad, figuren er kun 35 cm høj og manden er nærmest liggende vandret, dog rører hans bagerste ben jorden og det forreste er trukket op under ham og rører også jorden, den højre arm ligger ind langs kroppen og i den venstre holder han et stykke bukket jern der giver assimilationer til en mappe eller en tegnebog. Skulpturen står på en sokkel der er 84 cm høj så han er oppe, måske ikke i øjenhøjde, men i en højde så der er kontakt. “Vi er alle potentielle modtagere til Frank Fenriz tanker, hvis vi er åbne overfor andres holdninger, vil vi kunne anskue komplekse problematikker gennem de visuelle skulpturer.” Citat Lene Leveau.

Frank fortæller selv om skulpturen at ”Kunsten at være en metroseksuel skaffetyr” er en fabel (som stort set alle mine skulpturer) om arbejde / Liv balancen, WorkLifeBalance, som er så svær for os alle og hvordan vi derfor løber afsted, mod fjerne mål, her også lidt satirisk med den voluminøse krop, lidt paradoksalt bevæger sig let og dynamisk, nærmest elegant. Antydningen af den mandlige legemsdel der nærmest som et ”plovjern” skaber jordforbindelse, den aerodynamiske hjelm, der både virker meget fart/futuristisk og samtidig rejser spørgsmålet om hvorvidt den beskytter ejermanden eller forhindre ham i at se andet end et enormt begrænset udsnit af verden, i sit forsøg på at være en ” Metroseksuel skaffetyr”. Der er hentet inspiration fra Bocionnies ”Mand i voldsom bevægelse” og Hans Jakobsens ”Skyggen”- men den er helt sin egen.

”Den lange vej tilbage til dig selv” om det at være et menneske.
Og helt sin egen er Franks skulptur ”Den lange vej tilbage til dig selv” også. Her er igen tale om en ret lav skulptur men med en længde på 125 cm og en bredde på 65 cm hvilket fordrer et podie på minimum 1 m2. Skulpturen indeholder to figurer, begge kroppe, den største ca. tre gange større end den mindste. Igen er figuren, især den største nærmest liggende vertikalt med begge arme og det højre ben udstrakt henimod den lille figur, der står på alle fire men med den venstre arm løftet op, som til en hilsen. Skulpturen er udtryk for Franks fokus på menneskers daglige valg og disses rækker af uoverskuelige konsekvenser, hans evne til at skabe fabulerende skulpturer der fortæller noget om det at være menneske.

Flå-et fra hin-an-den måske en lignelse om vilkårene i vores samfund.
Og endelig er der skulpturen “Torn apart” der er med på vores udstilling i Odense og omtalt i Frank Fenriz`bog ”Jernsprog, Frank Fenriz` billedfabler gennem ild og jern”. Centralt står en menneskelig figur, rundt om fire mindre figurer, disse har skarpe bliktænder og er fra hver sin position i gang med at fortære ham, disse angibere er udstyret med høje hatte, altså klædt på til fest.
Torn-A- Part kan aflæses som en parabelfortælling, en lignelse. Man kan anlægge en eksistentiel tolkning, hvor der måske er tale om en hiin Enkeltes kamp for at overlevelse i en verden, i et samfund, hvor enhver er blevet sig selv nærmest, og hvor savannens lov vinder mere og mere frem: Æd, eller bliv ædt! Citat. ”Jernsprog”

Udover disse større værker, vi ikke normalt kan vise, pga. Galleri Korinths begrænsede kvadratmeter, indeholder en række mindre skulpturer af Frank Fenriz bl.a. Skolegårdens skræk og Tyssetrolden i aluminium samt skulpturen “Fasttømret”.
Vi er glade for at kunne præsentere Franks større skulpturer for et større publikum, de fortjener det og selvom det måske ikke for alle er oplagt at få en af de større skulpturer med hjem i tv-stuen, så er de store skulpturer absolut velegnede som udsmykning hos virksomheder med en kreativ tankegang, en stærk profil.